content image

2016-01-10 Deze week is een motorpompunit afgeleverd die gebruikt gaat worden bij een sleepslangsysteem. De unit bestaat uit een John Deere motor met 275 pk die een Bauer SX2000 mestpomp aandrijft. Dit geheel is gemonteerd in een geluidsgeisoleerde kast met geintegreerde dieselolietank. Daarnaast zijn nog twee extra tanks gemonteerd zodat meer dan 1000 ltr. dieselolie meegenomen kan worden. De mestpomp wordt gevoed vanuit een twee compartimenten tank met 2 kuub mest en 4 kuub water. De mesttank wordt op zijn beurt automatisch gevuld met een centrifugaalpomp die onderin de zuigarm is gemonteerd. Het geheel wordt elektrisch hydraulisch aangestuurd en is volledig op afstand bedienbaar. Inclusief het uitlezen van de verschillende doorstroommeters.
Weer een nieuwe ontwikkeling van Roelama voor loonwerkers die met minder mensen willen sleepslangen. Of de mensen flexibeler willen inzetten.

Hoftijzer, Aalten wordt nieuwe Systeem Baars sleepslang dealer

18-11-2016

Per 1 november j.l. hebben Hoftijzer landbouwmechanisatie te Aalten en Roelama overeenstemming bereikt voor het dealerschap van Systeem Baars Sleepslangbemesting voor Oost Nederland. Hoftijzer BV te Aalten, met een grote ervaring op het gebied van mestverwerking, zal de verkoop en serviceverlening voor Oost Nederland en de grensstreek met Duitsland voor haar rekening nemen. Als produktspecialist is vertegenwoordiger Xaf Houwers aangesteld.

We hopen dat op deze manier de bestaande en nieuwe klanten in het gebied weer maximaal bediend kunnen worden op het gebied van service, advies en verkoop. 

Lees verder

Zelfrijdende HYFLEX sleepslangbemester

04-11-2015

Dit voorjaar is aan lbd. van Dijk te Schalkwijk een zelfrijdende HYFLEX sleepslangbemester geleverd. Hiervoor is door loonbedrijf van Dijk een Fendt 415 geleverd welke verlengd is zodat tussen de motor en cabine ruimte ontstond om de armen van de bemester aan te bouwen. De wens was een lichtere en beter in balans zijnde combinatie van trekker en bemester. Door achter de trekker een bemesterdeel van 3 meter breed te hangen en tussen de wielen een opklapbare arm van 4,5 meter aan beide zijde ontstond een bemesterunit van 12 mtr. breed. Als basis werd de nieuwe HYFLEX sleepslangbemester gebruikt. Deze heeft hydraulisch heffende elementen die een slag kunnen maken van 45cm. De parallel opgehangen uitlopen met pneumatische afsluiters maken dat de mest in alle standen van de elementen netjes wordt weggelegd en dat de machine in secties kan worden afgesloten. De machine wordt door een CANbus besturing met joystick bediend. Voor de aankoppeling van de sleepslang is een korte arm bevestigd aan het achterste deel van de machine. Door de grote uitslag van de arm kan hiermee moeiteloos gekeerd worden op de wendakker.

Lees verder

Nieuwe Dubbeltwin tandem tank afgeleverd met ISOBUS besturing

04-11-2015

Recent is een nieuwe dubbeltwin tandem tank met een inhoud van 17 kuub afgeleverd aan loonbedrijf Volkerink te Heino. Deze tank is als eerste uitgerust met een ISOBUS elektrisch hydraulisch besturingssyteem voor alle hydraulische functies. De machine is middels een Isobus touchscreen terminal en een joystick met 24 functies te bedienen. Tevens is de tank uitgerust met een ROELAMA voorsnijder in de persleiding naar de bemester. Deze heeft dus geen vertragende werking bij het volzuigen van de tank en heeft voldoende capaciteit bij het uitrijden. Alle mest wordt tijdens het uitrijden dus twee keer door een snijinrichting geleidt. De voorsnijder en de verdeler van de bemester. Middels de ROELAMA turbovuller is de tank in zeer korte tijd te vullen.

Lees verder

Introductie ROELAMA DubbelTwin Tandem tank

04-11-2015

In samenwerking introduceren ROELAMA (fabrikant van mesttanks) en DWM (fabrikant van 8 wiel tandemaggregaten) een nieuw type mesttank met het nieuw ontwikkelde 8-wielig tandemaggregaat. Het zgn. DWM DubbelTwin Tandem aggregaat De schaalvergroting in de landbouw met de daar aan gekoppelde capaciteitsvergroting van de machines, leidt tot problemen zowel op het land en de kavelpaden als ook op de (binnen)wegen. Om hier een oplossing voor te bieden is het DWM DubbelTwin Tandem aggregaat ontwikkeld. De opgedane ervaring met het sinds 1988 geproduceerde 8 wielen 4 sporen DWM tandemaggregaat onder opraapwagens, heeft het inzicht gegeven dat dit principe verreweg het meeste bijdraagt aan de verdeling van het gewicht over een zo groot mogelijk aaneengesloten oppervlak. Dit aaneengesloten oppervlak geeft zowel in de lengte- als in breedterichting een ideale drukverdeling. Hierdoor worden zodebeschadiging, spoorvorming en structuurbederf voorkomen. Ook is deze drukverdeling op de kavelpaden en de (binnen)wegen van groot belang, omdat de druk van de wegkanten wordt weggenomen. Door de verdeling van de last over 8 grote wielen, is de druk per wiel gering. Hierdoor kunnen we met de nieuwe ROELAMA DubbelTwin Tandem mesttank met 24 ton verdeeld over 8 wielen, werken met een bandenspanning van 1,2 bar bij 40 km/uur. Er is dus geen drukwisselsysteem nodig. Daarnaast is het een technisch solide, doch onderhoudsarme oplossing. In tegenstelling tot bijvoorbeeld zware, onderhoudsgevoelige schuifas constructies, waarmee weliswaar een 4 sporen systeem wordt bereikt, maar niet op een aaneengesloten oppervlak en waarbij de druk per wiel niet evenredig verdeeld wordt. Ook het totaal dragend oppervlak van de banden is hierbij beduidend kleiner dan bij het DubbelTwin Tandem aggregaat. ROELAMA, als eerste en succesvol speler op de markt van dubbeltwin mesttanks (4 trekkerbanden naast elkaar) en DWM hebben elkaar gevonden voor het ontwikkelen en op de markt brengen van een mesttank met het DubbelTwin Tandem aggregaat. DWM heeft hiervoor naast de bestaande 8 wiel tandemaggregaten het nieuwe DubbelTwin tandem aggregaat ontwikkeld om voldoende oplegdruk te creeren, door het DubbelTwin Tandem aggregaat zover mogelijk naar achteren te plaatsen. Hiervoor is een nieuwe besturing ontwikkeld welke dit mogelijk maakt. Het door een PLC aangestuurde hydraulische stuursysteem werkt op basis van Can-Bus en Load-Sensing en voldoet daarmee aan de nieuwste eisen wat veiligheid en levensduur betreft. Om de veiligheid te waarborgen schakelt de besturing bij 25 km/uur uit, wat de stabiliteit, zeker bij (onverwachte) uitwijkmanoeuvres, ten goede komt. Bij stroomuitval, storing of systeemfouten zorgt de PLC er tevens voor dat de gedwongen besturing direct wordt omgeschakeld van gedwongen naar meelopend gestuurd. Dit systeem kent naast de veiligheid ook het voordeel van de vrije beweging van de trekker ten opzichte van de mesttank. Er is immers geen commandocilinder nodig die onder zware omstandigheden de trekker rechtdoor wil sturen. Voor montage onder het DWM DubbelTwin Tandem aggregaat is gekozen voor de Vredestein Flotation Trac band in de maat 600/60R30.5 (hoogte 1495 mm; breedte 610 mm). Soepelheid bij een hoog draagvermogen met een lage bandenspanning, geven een zeer grote voetprint en dus een zeer lage oppervlaktedruk. Bij 28 ton totaalgewicht (= 24 ton tandemlast) bedraagt de bodemdruk ca. 0,7 kg/cm. De radiale opbouw van de band zonder staalinlagen en het goed lossende profiel geven deze band de voorkeur. Optioneel is het DubbelTwin Tandem aggregaat uit te rusten met ontlastingscilinders op de voorste as, zodat tijdens transport (leeg) de trekker meer oplegdruk heeft voor een beter rijgedrag. Daarnaast is optioneel, om de stuurmogelijkheden te vergroten, naast de automatische besturing, een handmatige besturing leverbaar middels een extra joystick in de cabine. De ROELAMA DubbelTwin Tandem mesttanks kunnen worden geleverd in groottes varierend tussen 13 en 23 m3. Standaard zijn deze tanks uitgerust met een hydraulisch geveerde en verstelbare dissel, een K80 + K50 kogelkoppelingset, hydraulische beremming op 8 wielen, Vredestein banden Flotation Trac 600/60R30.5, een 3- en 4-punts Zuidberg hefinrichting met een hefvermogen van 60 kN, een B.P. MEC 13500 ltr. vacuempomp en hydraulisch bediening d.m.v. een druk-reduceer-volgorde schakeling. Daarnaast zijn natuurlijk de gebruikelijke opties verkrijgbaar als bijvoorbeeld zuigarm, turbovuller, luchtberemming etc. De tanks zijn verkrijgbaar vanaf 89.150 euro. DWM DubbelTwin Tandem

Lees verder

Hydraulisch veersysteem op tandemas tanken

04-11-2015

Met directe ingang worden alle ROELAMA tandemas tanken uitgevoerd met een hydraulisch veersysteem. Dit systeem is afgelopen jaar meerdere malen gemonteerd op de grotere (vanaf 15 kuub) tandemas tanken en wordt nu ook standaard geleverd op de kleinere. Een hydraulisch veersysteem heeft minder draaiende delen en geeft een stabieler weggedrag. De hydraulische cilinders zijn voor en achter met elkaar verbonden en links en rechts van elkaar gescheiden. Dit maakt dat de tanken weinig overhellen bij het maken van bochten. De tanken met een inhoud vanaf 15 kuub worden bovendien standaard geleverd met een hydraulisch geveerde en verstelbare dissel. Tesamen met de hydraulisch geveerde assen geeft dit een perfect rijgedrag. (op de foto een vergelijkbare hydraulisch geveerde as op een Roelama kipper onderstel)

Lees verder

Faresin introduceert s werelds grootste zelfrijdende voermengwagen

04-11-2015

LEADER MAXXI: s werelds grootste zelfrijdende mengwagen, ontwikkeld door Faresin. 35 kuub met twee mengvijzels.
De werking van de machine wordt elektronisch gecontroleerd. Zo kan het mengproces worden geoptimaliseerd door het programmeren van mengtijd en mengsnelheid per produkt. Dit geeft een zeer snelle mengwerking van deze grote inhoud met behoud van kwaliteit.
Door het elektronisch mangement gaat de machine ook efficienter om met energie en brandstof. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van de ECO MODE kan tijdens transport de maximum snelheid (40km/h) worden bereikt met gereduceerd toerental. Dit geeft een brandstofbesparing van bijna 50%!
De nieuwe "butterfly" mengvijzels maken dat grote hoeveelheden voer zeer snel worden gemengd. Deze nieuw ontwikkelde vijzels werden eerder al toegepast in de nieuwe Twinner getrokken mengwagen.
De LEADER MAXXI is uitgerust met een 355 pk sterke Iveco dieselmotor die voldoet aan de Tier 3-A emmisie-eisen. Daarnaast is een nog zwaarder hydraulisch systeem voorhanden wat o.a. resulteert in een laadfrees met 170pk! De LEADER MAXXI is per direkt leverbaar.

Lees verder